در گفتگو با سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مطرح شد

ارائه طرحها و الگوهای بهره برداری و تجاری سازی محصولات زیست فناورانه در دهه دوم فعالیت مرکز

۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۶ کد : ۱۰۱۹۰ گفتگو
تعداد بازدید:۵۵۷
مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با توجه به مأموریت خاصی که در سال ۱۳۸۶ از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ابلاغ شد، فعالیت خود را آغاز نمود. این مرکز دارای چهار بانک زیستی (میکروارگانیسمها، سلولهای انسانی و جانوری، گیاهی و مولکولی) با بیش از ۲۷ کلکسیون و حدود چهل هزار نمونه زیستی در چهار حوزه ذکر شده است.
ارائه طرحها و الگوهای بهره برداری و تجاری سازی محصولات زیست فناورانه در دهه دوم فعالیت مرکز

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با توجه به مأموریت خاصی که در سال 1386 از سوی مقام معظم رهبری(مدظله­ العالی) ابلاغ شد، فعالیت خود را آغاز نمود. این مرکز  دارای چهار بانک زیستی (میکروارگانیسمها، سلولهای انسانی و جانوری، گیاهی و مولکولی) با بیش از  27 کلکسیون و حدود چهل هزار نمونه زیستی در چهار حوزه ذکر شده است.

دکتر سید مجید تولیت، سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، در آستانه سی و نهمین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی، در گفتگو با روابط عمومی جهاد دانشگاهی بیان کرد:  این مرکز در طی 11 سال گذشته موفق شده است با اتکا به نیروی انسانی متخصص و جوان  یک بانک زیستی بزرگ و زیر ساخت مناسب در زمینه زیست فناوری را در کشور پایه گذاری نماید، بطوری که از حیث تعداد نمونه­ ها، رعایت استانداردها، ارائه خدمات و معرفی گونه­ های جدید زیستی جزء برترین ­های کشور باشد . این مهم با حداقل بودجه، در مقایسه با بانک­های زیستی دنیا و در مدت زمان بسیار کمتری صورت پذیرفته است.

سرپرست  مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران افزود: در این راستا این مرکز تلاش نموده است ضمن تلاش برای تحقق نیازهای  تحقیقاتی کشور در زمینه زیستی فناوری در مجامع بین ­المللی نیز مورد توجه قرار گیرد.

این حرکت، آغازی برای ورود به دنیای تجاری سازی و  تولید محصولات زیست­ فناوری برای بهره مندی از آنها است؛ محصولاتی که در حوزه­ های سلامت، کشاورزی، درمان، انرژی و محیط­زیست جزء لاینفک زندگی بشریت است.

تولیت افزود: کشور ما جزء کشورهای برتر دنیا از لحاظ تنوع زیستی است. گام بزرگ­تری که این مرکز در دهه دوم شروع به برداشتن آن نموده است ارائه طرحها و الگوهای بهره ­برداری و تجاری سازی محصولات زیست فناورانه، از این مواهب خدادادی که همان معادن ژنتیکی هستند، می­باشد.

 

وی خاطر نشان کرد: آمادگی این مرکز برای اجرای طرح­های کلان اقتصادی درزمینه بهره­برداری از ذخایر ژنتیکی یکی از اهداف و برنامه های مرکز در زمینه های گیاهی، میکروارگانیسمها، جانوری و انسانی در حال حاضر است که در این راستا برای بهره مندی از منابع زیستی برای تحول و رونق بخشیدن به بخش کشاورزی، صنعت، درمان، غذا و انرژی می ­توان از توانمندیها، امکانات و شرایط منحصر به فرد استانها در حوزه ذخایر زیستی و ژنتیکی بهره مند شد. این مهم باعث هم افزایی توانمندی ها، در زمینه حفاظت و بهره برداری از ذخایر ژنتیکی و همچنین بهره گیری از توان نیروی انسانی متخصص استانها می شود.   

تولیت در پایان اظهار کرد: کمک به تحقق اهداف پیش­بینی شده این مرکز در برنامه ششم توسعه در زمینه بهره­برداری از ذخایر ژنتیکی و تجاری سازی و تولید محصولا ت ضمن آنکه می ­تواند فرصت و امکانی برای فارغ­التحصیلان رشته­های حوزه ­های علوم زیستی درزمینه  اشتغال و تولید باشد؛ علاوه بر این  برای خودکفایی کشور و نیز صادرات در سالی که " رونق تولید" نامگذاری شده است، یک حرکت موثر برای قطع وابستگی ها و اتکا به خود خواهد بود.

بی‌گمان رونق تولید می‌تواند تحریم‌های ظالمانه آمریکا و وابستگانش را بی‌اثر کرده و در نتیجه جنگ تمام‌عیار اقتصادی دشمنان ملت ایران را به شکست بکشاند.

 

کلید واژه ها: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران سید مجید تولیت طرحها و الگوهای بهرهبرداری و تجاری سازی محصولات زیست فناورانه


نظر شما :