در گفتگوی مدیر بانک میکروارگانیسمهای مرکز ملی ذخایر ژننتیکی و زیستی ایران با خبرگزاری ایرنا مطرح شد

جمع آوری، شناسایی و نگهداری بیش از ۵ هزار میکروارگانیسم در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیسشتی ایران

۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۲ کد : ۲۷۶۰۳ گفتگو
تعداد بازدید:۸۳۰
مدیر بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: بیش از ۵ هزار میکروارگانیسم شامل قارچ، باکتری، آرکی و جلبک در این مرکز جمع‌آوری شده که هزار و ۲۸۰ نمونه آن تاکنون شناسنامه‌دار شده‌اند.
جمع آوری، شناسایی و نگهداری بیش از ۵ هزار میکروارگانیسم در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیسشتی ایران

مدیر بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: بیش از ۵ هزار میکروارگانیسم شامل قارچ، باکتری، آرکی و جلبک در این مرکز جمع‌آوری شده که هزار و ۲۸۰ نمونه آن تاکنون شناسنامه‌دار شده‌اند.

دکتر مهدی مشتاقی نیکو  در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: از این تعداد حدود ۷۰ نوع به عنوان میکروارگانیسم های بومی کشور معرفی شده اند که حاصل اکتشافات میکروبی در مناطق شور، بیابان ها، باتلاق ها و زیستگاه های آبی هستند.

وی پیش بینی کرد که تعداد میکروارگانیسم های کشور باید به حدود هشت هزار نمونه برسد که در این راستا تلاش های ادامه داری در حال انجام است.

مشتاقی با بیان اینکه کشور ایران دارای تنوع اقلیمی ممتازی است، خاطرنشان کرد: میکروارگانیسم های هر منطقه با منطقه دیگر اختلافاتی دارند. کشور ما با توجه به این تنوع اقلیمی، زیستگاه انواع متنوعی از میکروارگانیسم ها است.

مدیر بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: ریزجلبک "دونالیلا سالینا" نمونه ای از یک میکروارگانیسم شورپسند و دارای اهمیت از نظر صنعتی و بیوتکنولوژی است که فقط در مناطق نمکی مثل دریاچه ارومیه و آران و بیدگل وجود دارد و در مناطق دیگر این ریزجلبک ارزشمند مشاهده نمی شود. ضمن اینکه گونه های مختلفی از ریزجلبک ها فقط در آب های شیرین وجود دارند؛ به عبارتی برخی از میکروارگانسم ها زیست گاه خاصی دارند و خاص منطقه معینی هستند.

وی اظهار داشت: توجه کافی به منابع ژنتیکی و زیستی به خصوص در زمینه میکروارگانیسم ها در کشور وجود ندارد و با توجه به ظرفیت بالای زیست بوم کشور باید تحقیقات گسترده تری در این زمینه صورت پذیرد.

مدیر بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی یادآور شد: با توجه به رسالت و مأموریت این مرکز کارهای خوبی در نمایش توان ژنتیکی و زیستی میکربی کشور به حوزه های تحقیقاتی و صنعت انجام شده است، اگر چه کافی نیست و به روش های مختلف کمبودها به مسئولین اطلاع رسانی شده است.

مشتاقی ادامه داد: بانک میکروارگانیسم ها عهده دار جمع آوری، شناسایی و نگهداری میکروارگانیسم ها در کشور است و بعد از تأیید هویت و شناسایی، آنها را برای رفع نیاز مراکز تحقیقاتی و صنایع مختلف تکثیر و توزیع می کند. این زیست بانک به عنوان یک زیرساخت مهم در کشور پشتوانه صنعت زیست فناوری است و دستاوردهای آن می تواند به پیشرفت این صنعت از جهت تأمین ماده زیستی لازم برای انجام تحقیقات و تولید زیست  فرآورده های میکروبی کمک کند.

وی افزود: میکروارگانیسم ها در حوزه های مختلف تحقیقات زیستی و فناوری و صنایع وابسته از جمله داروسازی، صنایع بهداشتی، آرایشی، غذایی و کشاورزی دارای کاربرد وسیع هستند و جدای از انواع بیماریزا که درصد کمی از میکروارگانیسم ها را در بر دارند، مابقی به چرخش روزگار بشریت کمک شایانی می کنند.

مشتاقی در پایان تصریح کرد: امید است در سال های آینده محصولات میکروبی با تنوع بیشتری به بازار عرضه شوند که ضمن تضمین سلامتی مردم، از خروج ارز هم تا حد زیادی جلوگیری به عمل آید.


( ۱ )

نظر شما :