پیام رییس مرکزملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به مناسبت" روز ذخایر ژنتیکی و زیستی"

۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۰ کد : ۲۹۴۴۰
تعداد بازدید:۳۷۱
کشور ایران به دلیل شرایط اقلیمی خاص از تنوع ژنتیکی و زیستی بالایی برخوردار است؛ از طرفی همین تنوع زیستی عظیم، به دلیل شرایط مختلف مانند حوادث طبیعی، دستکاری­ها و بی ­توجهی انسان سبب انقراض و یا از بین رفتن گونه ­های مختلف گیاهی، جانوری و میکربی شده  است. این درحالی است که در دنیای امروز با استفاده از این ذخایر و منابع زیستی در حوزه های مختلف بویژه بیوتکنولوژی، نانو بیوتکنولوژی، کشف دارو و واکسن برای بیماریهای صعب العلاج، لاعلاج و بیماریهای همه گیر به ثروت عظیمی دست یافت.
پیام رییس مرکزملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به مناسبت" روز ذخایر ژنتیکی و زیستی"

از  موهبتها و نعمتهای بی شمار خالق هستی، ثروتهای فراوانی است که در دل طبیعت برای بشر از زمان خلقت تا کنون به ودیعه گذاشته شده است. گذشت زمان و پیشرفتهای روز افزون علمی هر روز دریچه تازه ای را به روی همگان گشوده و باعث شده تا انسان به  اهمیت و ارزش حتی ریزترین موجودات زنده و نقش آنها در تنوع زیستی و زنجیره حیات پی ببرد.

همه این موجودات زنده (اعم از گیاهان،جانوران، میکروارگانیسم­هاو...) و در اقلیم ها و شرایط جغرافیایی مختلف پراکنده هستند، نه تنها تأثیر زیادی در همه عرصه ها از تولید غذا گرفته تا تولید دارو، درمان بیماری­ها، محیط زیست و غیره دارند، بلکه به عنوان تنوع زیستی و ژنتیکی هر کشور و ثروت ملی و آینده حیات بشریت به شمار می روند  و رکن اصلی برای امنیت غذایی، امنیت سلامت و امنیت اقتصادی هستند  که باید در جهت حفظ و نگهداری آنها کوشید.

کشور ایران به دلیل شرایط اقلیمی خاص از تنوع ژنتیکی و زیستی بالایی برخوردار است؛ از طرفی همین تنوع زیستی عظیم، به دلیل شرایط مختلف مانند حوادث طبیعی، دستکاری­ها و بی­ توجهی انسان سبب انقراض و یا از بین رفتن گونه­ های مختلف گیاهی، جانوری و میکربی شده  است. این درحالی است که در دنیای امروز با استفاده از این ذخایر و منابع زیستی در حوزه های مختلف بویژه بیوتکنولوژی، نانو بیوتکنولوژی، کشف دارو و واکسن برای بیماریهای صعب العلاج، لاعلاج و بیماریهای همه گیر به ثروت عظیمی دست یافت.

بنابراین حفاظت و بهره­برداری  از منابع ژنتیکی و استفاده از فناوری­های جدید برای بهره­مندی از این ثروت ملی به منظور توسعه و پیشرفت کشور و ایجاد فعالیت­های درآمدزا و بهره­رسان، از اهمیت بالایی برخوردار است.

روز ذخایر ژنتیکی و زیستی، بهانه­ای است تا یکبار دیگر یادآور شویم که چگونه از این مزیت الهی محافظت و در راستای بهبودی و ارتقای کیفیت زندگی، سطح سلامت و پیشرفت کشور بهره­مند شویم. لذا گرامیداشت روزی از ایام سال به نام "ذخایر ژنتیکی و زیستی" در کشور جمهوری اسلامی ایران را می­توان بعنوان نخستین گام فرهنگی برای حفاظت و بهره ­برداری صحیح از این نعمات ارزشمند الهی دانست. شرایط اقلیمی متنوع کشور ما به گونه ­ای است که باعث تنوع زیستی بالا در گیاهان، جانوران و میکروارگانیسم­ها شده است و این یک سرمایه عظیم ملی است که درصورت استفاده صحیح می­توان قاطعانه چهره فقر و گرسنگی را از این کشو زدود. امید است تا با همیاری همه اقشار در حفظ و حراست از این گنجینه­ های ارزشمند کشورمان کوشا بوده و برغنای آن­ها بیفزاییم. این مرکز به عنوان یک بخش خدمتگزار در حوزه ذخایر ژنتیکی افتخار آن را دارد که طی 13 سال گذشته توانسته است هسته­ ی مرکزی برای جمع آوری، شناسایی، حفاظت و تکثیر این ذخایر را فراهم سازد. از خداوند متعال خواستار توفیق در حفاظت از این گنجینه ارزشمند هستیم.

 سید مجید تولیت

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

کلید واژه ها: پیام رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران روز ذخایر ژنتیکی و زیستی


نظر شما :