با همکاری مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی

وبینار "روش های حفاظت از دام های در معرض انقراض کشور" برگزار شد

۰۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۹ کد : ۴۱۷۶۸
تعداد بازدید:۲۴۱
وبینار "روش های حفاظت از دام های در معرض انقراض کشور" توسط مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و با همکاری مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی در تاریخ دوم اسفند ۱۴۰۰ برگزار شد.
وبینار "روش های حفاظت از دام های در معرض انقراض کشور" برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی، دکتر عبدالرضا دانشور آملی، مدیر بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز در این وبینار ضمن اشاره به ذخایر ژنتیکی دامی به عنوان  اصلی ترین منبع پایه ای تامین و تولید فراورده های پروتئینی، دارویی و اولویت اصلی در دستیابی به امنیت غذایی گفت:

تنوع موجود در جانوران بومی یک کشور، کاملا منحصر به فرد و ارزشمند است و به هیچ وجه قابل جایگزین شدن نیست، اگر چه بیوتکنولوژی می تواند در اصلاح نژادها کمک کند ولی هرگز قادر به ایجاد تنوع از دست رفته نیست.

تنوع ژنتیکی، سازگاری و انعطاف پذیری را در مواجهه با تغییرات اقلیمی، بیماری های نوظهور، کمبود خوراک و منابع آب و تغییر تقاضای بازار فراهم می آورد. صیانت از این ثروت عظیم ملی بسیار مهم و ضروری است.

وی همچنین به تاریخچه، دلایل و اهمیت حفاظت و عوامل تهدید کننده ذخایر ژنتیکی کشور پرداخت و افزود: نکته قابل ذکر در مورد حفظ ذخایر ژنتیکی دامی این است که حفاظت فقط شامل گونه ها و نژادهای در معرض انقراض نمی باشد. بلکه هدف حفظ گونه ها و نژادهایی است که در حال حاضر نگهداری آنها مقرون به صرفه نیست و کمتر مورد بهره برداری قرار می گیرند ولی ممکن است در آینده خصوصیات آنها مورد توجه قرار گیرد. لزوم توجه به گونه ها و نژادهای موجود و مطالعه ساختار جمعیتی و تنوع ژنتیکی آنها از ضروت و اهمیت بالایی برخوردار است.

بررسی  وضعیت ذخایر ژنتیکی جانوری در ایران، وضعیت دام و طیور بومی کشور، طبقه بندی گونه ها یا نژادهای در خطر انقراض، انتخاب گونه یا نژادهای در خطر انقراض، روشهای حفاظت و نگهداری، طراحی برنامه مناسب برای حفظ تنوع ژنتیکی از جمله موضوعاتی بودند که در این وبینار به انها پرداخته شد.

شایان ذکر است در این وبینار مسئولان مراکز و سازمانهایی چون: سازمان محیط زیست، دفتر حفاظت از زیست بومهای دریایی، موزه ملی تاریخ طبیعی و تنوع زیستی، مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور، مرکز مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و تنوع زیستی، مرجع ملی تشکیلات رده بندی جهانی، مرجع ملی مناطق حفاظت شده، کارگروه ایمنی زیستی و ... در این وبینار حضور داشتند./

کلید واژه ها: وبینار روش های حفاظت از دام های در معرض انقراض کشور کنوانسیون تنوع زیستی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران


نظر شما :