به همت محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

فلور جلبکی ۴منطقه در شهرستان شاهرود و طبقه بندی آنها بر پایه شناسایی مورفولوژیکی و مولکولی بررسی شد بررسی شد

۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۳ کد : ۴۲۳۳۱ پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۳۱۲
محققان بانک میکروارگانیسمهای مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در پژوهشی به بررسی فلور جلبکی ۴منطقه در شهرستان شاهرود و طبقه بندی آنها بر پایه شناسایی مورفولوژیکی و مولکولی که شامل آنالیز توالی ژن ۱۶S rRNA و ۱۸S rRNA بود، پرداختند.
فلور جلبکی ۴منطقه در شهرستان شاهرود و طبقه بندی آنها بر پایه شناسایی مورفولوژیکی و مولکولی بررسی شد بررسی شد

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی  سعیده طاهر پناه، مسئول کلکسیون ریزجلبک بانک میکروارگانیسمها در خصوص این پژوهش گفت: ریزجلبک‌ها موجوداتی ساده و فتوسنتزکننده‌ هستند که صرف‌نظر از ساختار ریسه‌ای و ساختار سلولی یوکاریوت و یا پروکاریوت نقش مهمی در زیست‌بوم‌های آبی دارند. آن‌ها از نظر مورفولوژیکی و تاکسونومی بسیار متنوع هستند و در زیستگاه‌های مختلفی از جمله زیست‌بوم‌های آب شیرین، آب شور، چشمه‌های آب گرم، زیست‌بوم‌های خشکی و نیز در سطح یا درون پیکر برخی گیاهان و جانوران حضور دارند.

وی افزود:  اگرچه سوابق تحقیقاتی مرتبط با این موضوع در کشور ایران اغلب پراکنده و ناکافی است، ولی می‌توان به فهرست بیش از ۱۵۰۰ گونه اشاره نمود که در طبقه‌بندی اطلاعات تنوع و پراکنش جلبک‌ها مؤثر بوده است. 

طاهرپناه خاطر نشان کرد: نمونه‌برداری ریزجلبک‌ها در زیست‌بوم‌های آبی و خشکی با هدف ارزیابی تنوع زیستی از 4 ایستگاه حوضچه‌ی کال (نیزار)، شوره‌زار دق بیارجمند، چشمه گراب و گز شهرستان شاهرود در پاییز سال 1397 صورت گرفت. سپس فرایند جداسازی و خالص سازی نمونه‌ها در محیط کشت BBM و BG11 با روش‌های سری رقت و کشت تک کلونی در محیط کشت جامد انجام شد. در نهایت شناسایی ایزوله‌ها با توجه به ویژگی‌های ریخت‌شناسی (با استفاده از کلیدهای شناسایی معتبر) و رویکرد ژنتیکی (آنالیز توالی ژن 16S rRNA و 18S rRNA) صورت پذیرفت.

ایشان در خصوص سویه های بدست آمده در نتیجه این مطالعه بیان کرد: در این مطالعه، در مجموع 14سویه جدا شدند که 9 سویه متعلق به شاخۀ Cyanobacteria و شامل گونه‌هایی از جنس‌های Oscillatoria ، Lyngbya ، Phormidium ، Leptolyngbya ، Nostoc  و 5 سویه متعلق به شاخۀ Chlorophyta و شامل گونه‌های از جنس‌هایMicractinium ، Monoraphidium pusillum،Coccomyxa  می‌باشند.

شایان ذکر است نتایج این تحقیق در سومین کنفرانس ملی جلبک شناسی ایران که در تاریخ 17 الی 18 اسفند ماه 1400 برگزار شد، به صورت سخنرانی ارایه گردید ./

کلید واژه ها: فلور جلبکی بانک میکروارگانیسمها مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران


نظر شما :