تلاش برای پایان واردات بذر با تولید بذرهای هیبریدی جهاد دانشگاهی

۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۱ کد : ۴۲۸۶۸ پژوهش و فناوری گفتگو
تعداد بازدید:۴۱۱
با تلاش محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی، در تولید بذر‌های هیبریدی، قدم‌های قابل توجهی در قطع وابستگی به واردات بذر برداشته شد.
تلاش برای پایان واردات بذر با تولید بذرهای هیبریدی جهاد دانشگاهی

 

به گزارش روابط عمومی مرکز به نقل از خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، اگر چه ایران حائز رتبه دوم جهان در تولید خیار، رتبه سوم در تولید خربزه و رتبه پنجم در تولید پیاز است و رتبه‌های تک رقمی دیگری هم در برخی محصولات کشاورزی دارد، اما این رتبه‌ها زمانی می‌تواند برای ما افتخار آفرین‌تر باشد که بذر‌های این محصولات هم ایرانی و بومی باشد.
این در حالی است که آقای علیرضا دولتیاری مدیر بانک گیاهی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران می‌گوید: ما تولید کننده هستیم، اما ۹۸ درصد بذر‌ها از خارج کشور وارد می‌شود.
بذر‌هایی که با واردات آن در این چند دهه هم ارز زیادی از کشور خارج و هم واسطه گری تقویت شد و این فقط بخشی از ماجراست.
دکتر علیرضا دولت یاری در این باره معتقد است:بذر‌هایی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تولید می‌کنند متناسب با اقلیم خودشان است.
در این شرایط، جهاد دانشگاهی از چند سال پیش طرح تولید بذر هیبریدی خیار، گوجه، کاهو و فلفل را به بانک گیاهی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران سپرد که حالا نتایج این دانش فنی پیچیده و پرهزینه پیش روی ماست.
 بهنام مندک  کارشناس بانک گیاهی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در این باره می‌گوید: کیفیت بذر خیار تولیدی این مرکز به لحاظ طعم، مزه و ماندگاری نسبت به خیار‌های موجود دربازار بسیار مطلوب‌تر است.
وی درباره بذر‌های هیبریدی گوجه فرنگی تولیدی این مرکز هم گفت:ما در این باره از ۶۰ خط به ۸ خط خالص و مطلوب رسیدیم.
قطعا همه این تولیدات با نمونه‌های خارجی مقایسه می‌شود و آقای دولت یاری مدیر بانک گیاهی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در این باره می‌گوید: برای مثال بذر‌های کاهوی تولیدی در این مرکز کاملا قابل رقابت با بذر‌های شرکت‌های بزرگ دنیاست.
بسیاری از این بذر‌ها در حال گذراندن مراحل ثبت است و به زودی روانه بازار می‌شود.
قطعا جهاد دانشگاهی در ۵ سال اخیر با این کار پرهزینه و واجد دانش فنی بسیار پیچیده به دنبال قطع وابستگی به واردات بذر و تولید بذر‌های بومی و متناسب با اقلیم کشورمان است.

کلید واژه ها: بذر هیبرید مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران جهاددانشگاهی


( ۲ )

نظر شما :