در نشست مشترک مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و سازمان غذا و دارو تاکید شد

همکاری در اجرای مفاد آیین نامه اجرایی لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور

۳۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۳ کد : ۵۴۱۰۹ پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۱۴۷
با حضور معاون تحقیق و توسعه سازمان غذا و دارو و مدیران کل این سامان و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، نشست مشترک به منظور بررسی زمینه های همکاری برگزار شد.
همکاری در اجرای مفاد آیین نامه اجرایی لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی در ابتدای این نشست دکتر رضا آذربایجانی سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ضمن خوشامدگویی و ابراز خرسندی از آغاز همکاریهای دو مجموعه گفت: سازمان غذا و دارو رسالت سنگین و مهمی در حفظ سلامت و امنیت غذا و داروی کشور را به عهده دارد. از طرفی این مرکز نیز با توجه به حوزه فعالیت، زیرساختها و پتانسیلها و ماموریتی که براساس آیین نامه اجرایی لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور واگذار شده است، آماده همکاری در موضوعاتی که به امنیت غذایی و یا سلامت مردم کشور  مرتبط است، می باشد.

آذربایجانی افزود: در کشور بانک ژنهای ارزشمند متعددی وجود دارد که بعضی از آنها قدمت بالایی نیز دارند اما وظیفه آنها ارایه نمونه زیستی شناسنامه دار نیست. بانکهای زیستی این مرکز جامع و براساس رسالتی که برعهده آن نهاده شده است علاوه بر حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور، شرایطی را فراهم کرده است که چنانچه ذینغعان که شامل دانشگاه، تحقیقات، فناوری، درمان و تشخیص و یا هر مرکز دیگری اگر بخواهند به نمونه زیستی استاندارد دسترسی پیدا کنند به راحتی می توانند از رده های سلولی، میکروارگانیسمها و یا سایر منابع ژنتیکی موجود با کمترین هزینه استفاده نمایند.

وی همچنین افزود: با توحه به اینکه در شرایط تحریم هزینه انجام خدمات و یا تهیه نمونه زیستی از خارج کشور با صرف هزینه زیاد،  سخت و زمان بر است. این مرکز با حداکثر توان خود سعی کرده تا از این طریق باعث صرفه جویی ارزی و سهولت دسترسی شود.

سرپرست مرکز ضمن اشاره به مفاد آیین نامه اجرایی لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور عنوان کرد: پنج دستگاه ذینغعش اجرای این آیین نامه هستند. در این آیین نامه موضوعاتی مانند تبادلات ، خروج نمونه های زیستی و  ورود آنها به کشور مطرح شده است. لذا نیاز است تا با همکاری و بهره مندی از تخصص سازمان غذا و دارو در اجرایی شدن آن هم افزایی صورت پذیرد. در این راستا این مرکز آماده هرنوع همکاری می باشد.

در ادامه دکتر جلال غفار زاده معاون تحقیق و توسعه سازمان غذا دارو گفت:  باعث خوشحالی است این نشست  برای شروع همکاریها برگزار شده است. آغاز این همکاریها می تواند بستر مناسبی برای ساماندهی تخصصی این حوزه باشد.

وی بیان کرد: بر اساس مرام سازمان غذا و دارو رگولاتوری در امنیت غذایی از وظایف مهم سازمان است که همه مولفه ها را شامل می شود

معاون تحقیق و توسعه سازمان غذا و دارو افزود: در موضوع ذخایر ژنتیکی دو کارکرد مطرح است یکی کاربردهایی که براساس آن اقداماتی انجام شود و همچنین بهره برداری اقتصادی که نیازمند توسعه و همکاری است. لذا این مرکز می تواند در زمینه کنترلها و موارد تشخیصی نمونه هایی که وارد کشور می شود به این سازمان کمک نماید. بنابراین با استفاده از نتایج این جلسه و جلسات بعدی موضوعات دقیق تر برای همکاری و عقد تفاهم نامه مشخص و انجام می شود.

شایان ذکر است در این نشست مقرر شد جلسات تخصصی  برای تعیین موضوعات همکاری و عقد تفاهمنامه و همچنین اجرایی شدن مفاد آیین نامه اجرایی حفاظت از ذخایر ژنتیکی برگزار شود./

کلید واژه ها: کشور مرکز ژنتیکی ذخایر ژنتیکی حفاظت ذخایر ژنتیکی ژنتیکی زیستی زیستی نمونه زیستی ذخایر ژنتیکی زیستی سازمان


نظر شما :