توسط مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

کارگاه مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک برگزار شد

۰۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۷:۲۴ کد : ۵۴۴۳۶ آخرین خبر
تعداد بازدید:۱۴۹
اولین جلسه از کارگاه مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک از سلسله دوره های آموزشی ضمن خدمت پرسنل با حضور مدیران و اعضای هیات علمی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران برگزار شد.
کارگاه مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک برگزار شد

نیازهای جدید در سایه تغییرات فناوریهای نوین و پیشرفتهای حوزه زیست فناوری و همچنین تحولات علمی و هم گام شدن با سرعت تغییرات به بروز رسانی و تدوین برنامه ها و راهبردهای جدید را الزامی می نماید.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی این کارگاه با هدف بازآموزی و توانمند سازی مدیران و اعضای هیات این مرکز به منظور ارتقای دانش مدیریتی، هم افزایی، همفکری و ایجاد ساختار برنامه ریزی استاندارد و همچنین ماموریت محوله به مرکز  براساس بند 34 و 35 آیین نامه اجرایی شرایط دسترسی و نحوه بهره برداری حفاظت ژنتیکی موضوع ماده (6) قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور تشکیل شد.

با توجه به اینکه مدیریت راهبردی یا مدیریت استراتژیک یک تجزیه و تحلیل در خصوص مسایل مهم سازمان می باشد و توسط مدیران ارشد سازمان به منظور کنترل منابع در محیط‌ های خارج از سازمان گرفته می شود این فرایند شامل مشخص کردن ماموریت، چشم انداز، دارایی‌ها، توسعه برنامه‌ها و سیاستهای‌ سازمان برای همه فعالیت ‌هایی است که برای رسیدن به آنها  نیازمی باشد.

همچنین مدیریت استراتژیک شامل رصد محیطی (خارجی وداخلی)، تدوین اهداف بلندمدت، پیاده سازی، ارزیابی و کنترل استراتژی می باشد. بنابراین مطالعه مدیریت استراتژیک بر پایش و ارزیابی فرصت ها و تهدیدهای خارجی در پرتو قوت ها و ضعیف های داخلی یک سازمان تأکید دارد. موضوعاتی که در مدیریت استراتژیک مطرح می شود شامل برنامه ریزی استراتژیک، رصد محیطی و تجزیه و تحلیل محیط می‌باشد.

در جلسه اول این دوره مباحثی چون هدف گذاری، تدوین اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت، شناسایی ارزش های سازمانی، کمی سازی وارزیابی اهداف، تدوین برنامه ها برای رسیدن به اهداف، شناسایی موانع داخل و برون سازمانی و مباحث روانشناختی ارایه شد. 

کلید واژه ها: استراتژیک مدیریت استراتژیک برنامه مدیریت سازمان اهداف تدوین


نظر شما :