آذربایجانی عنوان کرد/ حفظ تنوع زیستی کشور به عنوان میراث آینده وظیفه هر نسل است

۰۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۷ کد : ۵۷۴۵۵ پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۱۷۵
همزمان با روز جهانی تنوع زیستی، همایش روز جهانی تنوع زیستی و هفته موزه‌ها در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در سالن همایشهای سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
آذربایجانی عنوان کرد/ حفظ تنوع زیستی کشور به عنوان میراث آینده وظیفه هر نسل است

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی، دکتر رضا آذربایجانی سرپرست مرکز در این همایش در خصوص اهمیت حفظ تنوع زیستی گفت:  تنوع زیستی، بافت زنده سیاره زمین و زمینه‌ساز رفاه انسان حال و آینده است و کاهش سریع آن، طبیعت و بشر را تهدید می‌کند. حفاظت از تنوع زیستی را می‌توان اقدام اساسی برای دستیابی به امنیت غذایی، کاهش فقر و ایجاد یک توسعه فراگیرتر و عادلانه در نظر گرفت.

وی افزود: تنوع زیستی یک سرمایه جهانی است، زیرا تمدن بر اساس آن بنا شده است. حتی اگر پیشرفت‌های تکنولوژیکی در اوج باشد بازهم انسان‌ها همچنان به اکوسیستم وابسته هستند و هرگز نباید آنها را نادیده گرفت و این پایه و اساس راه‌حل‌های طبیعی برای بشریت است، بنابراین، حفظ تنوع زیستی وظیفه انسان‌هاست تا نسبت به محیط‌زیست مسئولیت داشته باشند و همچنین حیوانات را از نابودی نجات دهند.

آذربایجانی با اشاره به شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی با عنوان از توافق تا اقدام: ایجاد دوباره تنوع زیستی بیان کرد: تحقق این موضوع نیازمند توجه و مسئولیت پذیری در همه سطوح از مردم تا سازمانها است. این امر نیازمند ایجاد مسئولیت پذیری از طریق فرهنگ سازی است.

ایشان با بیان اینکه آغاز همکاری این مرکز و سازمان حفاظت محیط زیست براساس حس مسئولیت پذیری ملی، همگرایی و سازمانی در راستای کمک به حفاظت حیات وحش ایران با استفاده از پتانسیلهای دو مجموعه از سال گذشته آغاز شد. نتیجه  ارزشمند این همکاری ذخیره نمونه های سلولی یوزپلنگ، کوشکی، پیروز، خرس سیاه و ... بود. به پشتوانه این اقدام ملی در 15 فروردین 1402 در روز ذخایر ژنتیکی و زیستی با امضای توافقنامه توسط سازمان حفاظت محیط زیست و جهاد دانشگاهی بانک سلولی گونه های جانوری در معرض تهدید حیات وحش راه اندازی شدکه گام اول با ایجاد سیستم اقدام سریع 26 گونه جانوری در معرض تهدید ذخیره و بانک می گردد.

سرپرست مرکز افزود: این اقدام به عنوان یکی از روشهایی است که امید به احیای آنها را درآینده زنده نگه دارد؛ چرا که سلولها و منابع ژنتیکی که به طور استاندارد و شناسنامه دار ذخیره سازی می گردند به عنوان منبع ژنتیکی مهم برای تحقیقات و احیا می توانند مورد استفاده قرارگیرند.

کلید واژه ها: زیستی تنوع زیستی تنوع اقدام ایجاد ژنتیکی مسئولیت مسئولیت پذیری


نظر شما :