توسط محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

پتانسیل های بیوتکنولوژیک و تاکسونومی یک راسته باکتریایی بررسی شد

۱۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۲ کد : ۶۱۰۳۵ آخرین خبر
تعداد بازدید:۱۲۷
محققان بانک میکروارگانیسمهای مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در مطالعه ای مروری اعضای راسته باکتریایی Bacillales را از نظر تاکسونومیک و کاربردهای بیوتکنولوژیک مورد بررسی قرار دادند.
پتانسیل های بیوتکنولوژیک و تاکسونومی یک  راسته باکتریایی بررسی شد

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی، اعضای راسته Bacillales  از دیرباز به عنوان جنس ها و گونه هایی توانمند با کاربرد بالقوه برای اهداف بیوتکنولوژیکی و صنعتی مانند تولید سوخت های زیستی، عوامل زیست فعال، بیوپلیمرها و آنزیم ها معرفی می شوند. بنابراین، درک کامل از طبقه بندی، نیازهای رشد و فیزیولوژی، ژنومیکس، و مسیرهای متابولیک در راسته ای که تنوع متابولیکی بسیار زیادی دارد، می تواند طراحی بسیار قوی تر و تولید پایدار متابولیت ها از این راسته را تسهیل نماید.

تحقیقاتی که از این پژوهش  منتشر شده تمرکز بر روی جنس های کمتر شناخته شده اعضای راسته Bacillales ؛ پتانسیل آنها درکاربردهای صنعتی در کنار پیچیدگی های طبقه بندی مورد بررسی قرار گرفته  است.  همچنین در مورد سویه های مهندسی شده این راسته ، گونه های جدید، مسیرهای متابولیکی و شرایط رشد آنها تحلیل و بررسی دقیق  و مبسوطی صورت گرفته است. 

در این پژوهش که توسط دکتر محدثه رمضانی عضوهیات علمی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، با همراهی تیمی بین المللی صورت گرفته است، اعضای راسته Bacillales براساس ویژگی های اکسترموفیلی نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و انواع جنس های نمک دوست، گرمادوست، سرمادوست، اسید دوست، قلیادوست و گونه های پلی اکستریم نیز معرفی شدند.  

شایان ذکر است نتایج این پژوهش در مجله Microorganisms (با رده بندی Q2 و ضریب تاثیر 92/4)  با عنوان

Bacillales: From Taxonomy to Biotechnological and Industrial Perspectives

به چاپ رسیده است.

لینک مقاله

 https://doi.org/10.3390/microorganisms10122355

کلید واژه ها: راسته اعضای راسته راسته bacillales bacillales اعضای راسته bacillales پژوهش زیستی گونه جنس


( ۱ )

نظر شما :