با شعار همه باهم از ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور محافظت می نماییم

اولین نشست هم اندیشی "یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی" برگزار شد

۱۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۶ کد : ۶۹۲۶۱ پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۱۳۴
اولین نشست هم اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی با شعار " همه با هم از ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور محافظت می نماییم" و با هدف شبکه سازی با واحدهای استانی جهاد دانشگاهی برای هم افزایی و بهره مندی از پتانسیلهای بالقوه و بالفعل استانها در زمینه ذخایر کشور در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ توسط مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با حضور نمایندگان استانی واحدها و برخط برگزار شد.
اولین نشست هم اندیشی "یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی" برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، در این نشست دکتر جعفر رازقی ضمن تشریح اهداف و لزوم شبکه سازی در راستای حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی به عنوان سرمایه ملی کشور گفت: کشور ایران با توجه به  اکوسیستمها و شرایط اقلیمی مختلف، از ذخایر ژنتیکی و زیستی مختلف و در موارد زیادی منحصر بفرد برخوردار است و به جرات می توان گفت هیچ کشوری در دنیا این اقلیم و پراکنش را در زمینه ذخایر ژنتیکی و زیستی ندارد.

رازقی افزود: در کنار این تنوع ژنتیکی و زیستی، به دلایل متعددی از تغییرات اقلیمی گرفته تا دخالت انسانها، این  ذخایر ارزشمند در برخی زمینه ها منقرض شده و یا در معرض خطر انقراض قرار دارند. از طرفی این ذخایر بی پایان در کشورهای دنیا به عنوان منابعی برای توسعه پایدار محسوب می شوند.

سرپرست مرکزملی ذخایر ژنتیکی و زیستی بیان کرد: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران که در سال 1386با ابلاغ رهبر معظم انقلاب به جهاد دانشگاهی راه اندازی شده است؛ در طی 15 سال از فعالیت خود توانسته است  با توجه به ماموریت محوله ضمن راه اندازی بانکهای زیستی در چهار حوزه گیاهی، سلولهای انسانی و جانوری، میکروارگانیسمها و DNA  و داده های ژنومی ضمن جمع آوری، شناسایی، تولید و ذخیره سازی نمونه های زیستی در حوزه های ذکر شده علاوه بر حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور به دستاوردهای بسیار خوبی در کشور و در برخی موارد در منطقه دست یابد.

وی افزود: این مرکز در رویکردهای جدید برنامه های مختلفی در زمینه تجاری سازی و تولید فناوری از نمونه زیستی ارزشمند را در دستور کار خود دارد.

رازقی با بیان اینکه انجام ماموریت حفاظت از ذخایر و تولید ثروت از آنها تنها زمانی به نتیجه لازم می رسد که از ظرفیتهای سراسر کشور در این امر استفاده شود؛ گفت: برای رسیدن به این هدف نیاز به ترویج اهمیت این سرمایه بی بدیل است و برای این منظور، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در گام اول شبکه سازی برای استفاده از پتانسیلهای استانی جهاد دانشگاهی را جهت شناسایی و حفاظت از این ذخایر، در برنامه قرار داده است و در این نشست تلاش می نماید که با همفکری اعضای شبکه به یک برنامه اجرایی و یک گفتمان جهت تحقق این هدف برسد.

رازقی در ادامه اظهار کرد: شناسایی پراکندگی استانی ذخایر ژنتیکی و زیستی، امکانات و توانمندیهای موجود در استانها و همچنین امکان وجود کلکسیون های ارزشمند در بسیاری از مراکز تحقیقاتی از جمله مواردی هست که اعضای شبکه در شناسایی، ایجاد ارتباط و معرفی آنها به مرکز می توانند یاریگر ما باشند.

وی ابراز امیدواری کرد با کمک و تجربیات اعضای شبکه شاهد گسترش همکاریهای و هم افزایی در این حوزه باشیم. و به کمک اعضای شبکه به تدوین نقشه راه و یک شبکه برنامه برای حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور برسیم.

قبل از صحبتهای سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ، دکتر شقایق نصر دبیر اجرایی این نشست گزارشی از اقدامات صورت گرفته و اهداف این نشست را ارایه نمود.

گفتنی است در این نشست پنلهای تخصصی در حوزه ذخایر گیاهی، سلولهای انسانی و جانوری، میکروارگانیسمها، DNA  و داده ژنومی  و افزایش مهارتهای تخصصی از طریق آموزش، تجاری سازی و تولید محصول از منابع ژنتیکی تشکیل شد. و مدیران بانکهای زیستی مرکز ضمن معرفی امکانات ، توانمندیها و همچنین نیازمندیهای حوزه فعالیت خود، بر لزوم همکاری و هم افزایی جهت پیشبرد هدف تعیین شده تاکید کردند.

بازدید از بانکهای زیستی مرکز، کلکسیون ها و توانمندیهای موجود از جمله برنامه این نشست بود.

کلید واژه ها: نشست هم اندیشی یاوران حفظ ذخایر ذخایر ژنتیکی و زیستی


( ۱ )

نظر شما :