متالهی اردکانی:

از بین رفتن ذخایر ژنتیکی و زیستی باعث از دست دادن ثروت ملی کشور می‌شود

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۳۴ کد : ۷۰۹۴۷ پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۵۸
رئیس ستاد فناوری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری گفت: از بین رفتن ذخایر ژنتیکی و زیستی باعث از دست دادن ثروت ملی کشور می شود. در مقابل هم ثروت عظیمی از ذخایر ژنتیکی در کشور وجود دارد که مورد غفلت قرار گرفته شده است.
از بین رفتن ذخایر ژنتیکی و زیستی باعث از دست دادن ثروت ملی کشور می‌شود

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به نقل از ایسنا، محمد حسین متالهی اردکانی، رئیس ستاد فناوری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاح بانک ذخیره دریایی که در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران که امروز دهم اردیبهشت ماه برگزار شد، گفت: انقراض یک گونه بسیار دردناک است، از بین رفتن ذخایر ژنتیکی و زیستی باعث از دست دادن ثروت ملی کشور می شود. در مقابل هم ثروت عظیمی از ذخایر ژنتیکی در کشور وجود دارد که مورد غفلت قرار گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برای حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی باید به بهره برداری توجه کرد، افزود: یکی از مهمترین مسیرهای حفظ ذخایر، بهره برداری از آن است. از ذخایر ژنتیک بهره برداری می کنیم و استفاده از آن ها ضامن حفظ از ذخایر است. نگاه امنیتی و صیانتی به ذخایر ژنیتکی می‌تواند بر تلاش و توجه ما به بهره برداری سایه اندازد. باید این دو نگاه را بایکدیگر داشته باشیم. 

متالهی ادامه داد: این دو با هم در عمل رقابت دارند و در اجرا هم هر دو خوب عمل نمی کنند. زیر ساخت برای حفاظت و صیانت کافی نیست تنها با نگاه صیانتی می بینیم‌. ایراداتی در زیرساخت است که حداقل های یک بانکداری استاندارد را شامل می شود، برای نمونه شامل برق و غیره است، این مسائل ساده نشان می‌دهد حمایت های لازم صورت نگرفته است. همچنین؛ سرمایه گذاری کافی در بهره برداری و تجربه فناور ما برای تقاضا صنعت نشده است. این دو رویکرد باید مکمل هم باشند تا بتوانند از ثروت ملموس و در دسترس استفاده کنند.

کلید واژه ها: ذخایر حفظ ذخایر ذخایر ژنتیکی ذخایر ژنتیکی زیستی بهره ژنتیکی ژنتیکی زیستی زیستی نگاه ملی


نظر شما :